Jan William Drnek

Má cesta k profesionálnímu fotografování.

Wilda Drnek, jak je známý nejen mezi blízkými kamarády, se narodil v roce 1960 ve Strakonicích. Fotografii věnuje více jak 50 let. Studoval kybernetiku na ČVUT v Praze, intenzívně se zabýval zvláštnostmi lidského oka, vnímání barev a obrazu, vyvinul přístroj na sledování očních pohybů. Záhy po revoluci založil úspěšnou firmu, která se zabývá technologiemi velkoplošného tisku. Dlouhodobě spolupracoval s firmou Hewlett-Packard. Testoval velkoplošné tiskárny a media, navrhl a realizoval vzorníky materiálů pro velkoformátový tisk. Aktivně spolupracuje s firmami X-Rite, Canon a EIZO.

Samostudiem a pílí sobě vlastní se vypracoval na uznávaného profesionála. Jako jeden z mála fotografů zvládá perfektně všechny fáze výroby fotografie – od teorie lidské percepce, snímání, digitální postprodukce, přes tisk až po adjustaci. Je předním světovým odborníkem na správu barev tiskových technologií. Je členem skupiny Coloratti, skupiny renomovaných světových fotografů a odborníků na správu barev (tzv. colorguru) a také členem Asociace profesionálních fotografů. Své znalosti předává studentům ve specializovaných programech na katedře grafického designu britské univerzity Prague College. Publikuje odborné články hlavně z oblasti color managementu, pořádá přednášky a workshopy zaměřené především na color management, technicky náročnou krajinářskou fotografii a postprodukci.

Ve své tvorbě se zaměřuje na náročné techniky panoramatické velkoformátové fotografie s vysokým rozlišením a na techniku HDR. Ve svém portfoliu má řadu zdařilých výstav s tématy krajiny a portrétů např. WILDa AFRICA, WILDa AMERICA, WILDa INDIA. Fotografoval interiéry hradu Karlštejn, včetně kaple sv. Kříže, zámku v Českém Krumlově a speciální technikou Pražský Orloj. Fotografie jsou součástí knižních publikací, které vyšly ve třech jazykových mutacích.

V létě 2010 vystavoval sérii velkoformátových fotografií s názvem Talking Glass v New Yorku v rámci stejnojmenného projektu s architektem Bořkem Šípkem, se kterým dlouhá léta spolupracoval a realizoval pro něj přesné kopie jeho grafických návrhů.V oblasti digitalizace uměleckých děl se podílel se na postprodukci, tisku a realizaci děl Hieronyma Bosche pro Art Centre v s-Hertogenbosh v Holandsku.

V současné době se intenzivně věnuje právě digitalizaci a uchování uměleckých děl. Zatím největším projektem byla digitalizace Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Na základě této práce vzniklo v roce 2019 naprosto unikátní dílo “epopej”. Velkoformátovou publikaci v limitovaném vydání vytvořil pracovní tým pod vedením J.W. Drnka na klíč pro vydavatelský dům Albatrosmedia.