Jan William Drnek

Má cesta k profesionálnímu fotografování.

Jan William Drnek, známý mezi přáteli jako Wilda, je český fotograf a vizuální technik, který se fotografii věnuje bezmála šedesát let. Narodil se v roce 1960 ve Strakonicích. Od mládí jej fascinovala nejen samotná tvorba obrazu, ale i jeho vnímání. Vystudoval technickou kybernetiku se zaměřením na matematické modely a řídící systémy na ČVUT v Praze. Již během studií navrhl funkční zařízení pro sledování a řízení pomocí očních pohybů. Studoval do hloubky aspekty vizuální percepce, což dodnes formuje jeho přístup k fotografii. Vášeň pro precizní poznání viděného světa a jeho zprostředkování různými technologiemi jej provází celou profesní dráhou.

V roce 1990 byl jedním ze zakladatelů společnosti HSW (dnes HSW Signall), úspěšné firmy v oblasti velkoplošného a průmyslového tisku. Navázal úzkou spolupráci s předními technologickými firmami jako Canon, EIZO, X-Rite nebo Hewlett-Packard. S firmou HP se podílel na vývoji tiskových technologií a systémů správy barev.

Jako jeden z mála fotografů zvládá perfektně všechny fáze procesu fotografie – od teorie lidské percepce, snímání, digitální postprodukce, přes tisk až po adjustaci. Jako přední odborník na správu barev tiskové technologie několik let své znalosti předával studentům ve specializovaných programech na katedře grafického designu britské Prague City University. Publikuje odborné články hlavně z oblasti color managementu, pořádal přednášky a workshopy zaměřené především na color management, technicky náročnou krajinářskou fotografii a postprodukci.

Ve své autorské práci se zaměřuje především na panoramatickou a velkoformátovou fotografii s vysokým rozlišením, často využívá HDR a techniku skládání stovek snímků do jediného extrémně detailního obrazu. V letech 1998-2013 se věnoval krajinářské a portrétní fotografii z různých koutů světa. Fotografie prezentoval na mnoha velmi úspěšných výstavách, například WILDa AFRICA, WILDa AMERICA, WILDa INDIA.

V roce 2010 vystavoval sérii velkoformátových fotografií s názvem Talking Glass v New Yorku v rámci stejnojmenného projektu s architektem Bořkem Šípkem, se kterým dlouhá léta spolupracoval. Realizoval pro něj precizní reprodukce jeho grafických návrhů a podílel se na řadě vizuálních projektů.

Fotografoval interiéry hradu Karlštejn, včetně kaple sv. Kříže, zámku v Českém Krumlově a speciální technikou Pražský Orloj. Fotografie jsou součástí knižních publikací, které vyšly v několika jazykových mutacích.

V posledních letech se specializuje na dokumentaci a digitální reprodukci výtvarných děl a kulturních památek. Zatím největším projektem byla digitalizace Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Pracovní tým pod jeho vedením vytvořil v roce 2019 naprosto unikátní dílo s názvem “epopej”.  Dalším významným počinem bylo fotografické  zpracování oltáře Mistra Pavla z Levoče, katedrály sv. Alžběty v Košicích a katedrály Sv. Martina v Bratislavě. Fotografie z těchto míst jsou nedílnou součástí obrazových publikací, které vydalo slovenské nakladatelství IKAR.

Jeho nejnovějším projektem je výpravná obrazová publikace Katedrála sv. Víta – Kamenná koruna království, která představí chrám sv. Víta v detailech i architektonických souvislostech tak, jak jsou běžnému zraku skryty. Na knize spolupracuje s historikem architektury Petrem Uličným, autorem odborných textů, a s dcerou, grafickou designérkou Janou Drnkovou, která připravuje vizuální podobu publikace. Vydání knihy je plánováno na konec roku 2025.

V letech 2022–2023 vytvořil oficiální fotografie Českých korunovačních klenotů. Slouží jak k prezentaci na veřejnosti, tak i pro archivaci.